Professionele WordPress website laten maken

Bent u van plan uw eigen website te laten maken? Daar komt meer bij kijken dan u misschien op het eerste zicht denkt. Je hebt nu eenmaal veel verschillende webdesignbureaus en ontwikkelaars, met variërende prijzen. Op voorhand goed nadenken over de verschillende vereisten is nodig om hier een duidelijk onderscheid in te maken. Niet elke WordPress website wordt op dezelfde manier voor u ontwikkeld.

1. De vereisten bepalen

1.1. Doelen en deliverables

Het eerste waarover u moet nadenken in dien u een website wil laten maken, zijn de verschillende doelen die u wil bereiken met een website. In de meeste gevallen is het grootste doel het informeren en converteren van mogelijke klanten. Daarnaast kan het de bedoeling zijn dat uw website een middel is om uw klanten, bestellingen of producten eenvoudig en centraal te beheren via uw digitaal platform. Op voorhand goed nadenken over de verschillende rollen die uw website moet vervullen is essentieel om uw digitaal idee tot een succes brengen.

1.2. Wireframe

Met een wireframe kan u eenvoudig plannen hoe de visuele presentatie van de WordPress website er uit ziet op verschillende soorten schermen en media. Een wireframe maakt duidelijk welke kleuren en lettertypes er worden gebruikt. Daarnaast geeft een wireframe ook een idee welke designelementen er zullen worden gebruikt en hoe u de inhoud of content van uw website aan de gebruiker toont. Een wireframe kan u zelf maken of laten doen door uw website bouwer.

1.3. UX

UX staat voor ‘User Experience’ en heeft als doel het voor uw gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken om te navigeren en te inter-reageren met uw website of webshop. De registratie van gebruikers, het betaalproces, of andere functionaliteiten die u aanbiedt moet zo gemakkelijk en duidelijk mogelijk zijn. Verder kan het zijn dat u bepaalde visuele effecten/animaties wil integreren of de website wil optimaliseren voor slechtzienden. Dit valt allemaal onder UX.

1.4. Sitemap en linkstructuur

De meeste websites bestaan uit verschillende pagina’s waarnaar u kan navigeren via het menu. Deze pagina’s zijn misschien onderverdeeld in subpagina’s of andere elementen zoals blogposts, producten, categorieën of tags. Met een sitemap kan u plannen hoe uw gebruikers navigeren van A naar B, en terug. Meestal is een sitemap hierarchisch van aard met aan de top de homepagina. Sitemaps worden ook gebruikt door Google om te kijken hoe de linkstructuur op je website of webshop is opgebouwd.

1.5. Content

In de meeste gevallen staat u zelf in voor het leveren van content. Naast de webteksten levert u zelf ook visueel materiaal zoals logo’s en afbeeldingen. Met een CMS systeem, zoals WordPress, kan u gemakkelijk de bestaande content wijzigen of nieuwe content toevoegen. Ook kan het zijn dat u bepaalde content van andere websites wilt importeren via een API.

2. Meer dan alleen een website

Er zijn heel wat grote en kleine bedrijven waarbij u een website kan laten maken. Elk van deze heeft zijn eigen prijs, en soms is het niet gemakkelijk om te weten waarom bedrijf X 500 euro vraagt voor een simpele website, en bedrijf Y 10.000 euro. Onderstaand vindt u een overzicht die het verschil in prijs tussen verschillende partijen kan verklaren.

2.1. S.E.O.

Mensen moeten uw website gemakkelijk kunnen vinden via Google, en dat is geen vanzelfsprekend gegeven. Het vraagt heel wat tijd, inspanning en mogelijk ook geld om een hoge positie te behalen in Google op bepaalde zoekwoorden. Het is noodzakelijk dat u op voorhand een plan laat maken hoe u bepaalde gewenste posities wil bereiken. Het regelmatig uitbrengen van nieuwe content en het opbouwen van kwalitatieve backlinks is nodig om uw doelen te behalen en aan te tonen aan Google dat u het verdient op die positie te staan.

Verder bestaat de S.E.O. ook uit een technisch gedeelte. De website moet gemakkelijk zijn om te scannen door de Google webcrawler en het moet voor deze ook gemakkelijk zijn om
te weten waarover de inhoud van uw webpagina gaat. Ook de laadtijd, toegankelijkheid en beveiliging van uw website hebben invloed op uw uiteindelijke positie.

2.2. Marketing

Naast Google en andere zoekmachines wil u ook op andere manieren bezoekers en mogelijke klanten verleiden om naar uw WordPress website te surfen. Activiteit op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere sociale media kunnen u helpen om nieuwe mensen aan te trekken of te communiceren met bestaande klanten. Dit heet Social Media Marketing, en is naast S.E.O. een belangrijke tool in de marketingmix van grote en kleine bedrijven. Het uitsturen van nieuwsbrieven is een andere manier om hetzelfde te bereiken. Verder kan u uw content aanpassen om meer bezoekers te converteren met direct marketing, heatmaps of A/B testing. Er zijn nog talloze andere vormen van marketing, zowel gratis als betalend.

2.3. Analytics

Meten is weten, en dat is net zo voor websites of webshops. Waar komen uw bezoekers vandaan (Google, sociale media, …)? Uit welke landen? Van welke apparaten maken uw bezoekers gebruik? Hoeveel procent van uw bezoekers converteren uiteindelijk, en op welke pagina’s? Dat zijn allemaal vragen die het integreren van analytics kunnen beantwoorden. Naast analytics kan u ook tag-management integreren om nog meer in detail te kunnen kijken hoe de bezoekers met de website communiceren.

2.4. Mail

Een volgend belangrijk punt is het laten opzetten van de mailserver. In de meeste gevallen wil u ook een of meerdere e-mailadressen aanmaken die eindigen op uw domein. Naast algemene e-mailadressen (info@.., ) wil u misschien ook adressen aanmaken voor al uw medewerkers of klanten. Ook wil u uw gebruikers in bepaalde gevallen e-mails sturen met registratiebevestigingen, facturen, promo’s of andere content. Denk na met welke mailingsoftware u uw mailserver wil integreren (Gmail, Outlook, e.a.).

2.5. Beveiliging

Uw website loopt altijd het risico om te worden aangevallen door hackers, spambots of andere ongewenste actoren. Daarom is het belangrijk dat uw webontwikkelaar op de hoogte is van de best-practices naar beveiliging toe voor specifieke technologieën en CMS-systemen, zoals WordPress. Hetzelfde geldt voor de bescherming van persoonsgegevens en GDPR.

2.6. Schaalbaarheid

Door het toenemen van het aantal bezoekers kan het zijn dat bepaalde delen van uw website onder stress komt te staan. Een goed plan voor het uitbreiden van uw serverinfrastructuur kan helpen om de hinder voor uw gebruikers zo veel mogelijk te beperken.

2.7. Onderhoud

Een website vraagt onderhoud. Het kan zijn dat bepaalde links of delen van uw website na verloop van tijd niet meer werken. Ook het upgraden van bepaalde technologieën of WordPress plug-ins is noodzakelijk om de veiligheid van uw website voor u en uw bezoekers te garanderen.

3. Kosten en verschillen tussen webdesignbureau's

3.1. Uniek design

De meeste (kleine) bedrijven maken gebruik van een bestaand thema, of maken een design met behulp van een pagebuilder of een starter template. De volledige custom ontwikkeling van
een design vraagt meer expertise en manuren. Een van de vele voordelen hiervan zijn snelheid, minder bloatware en volledige controle over de kwaliteit van uw front-end code.

3.2. Team

Grotere bedrijven hebben meerdere grafische ontwerpers, ontwikkelaars, analisten, project managers, devops engineers, netwerkspecialisten en/of marketeers in dienst, met elk hun eigen expertise. Kleinere webdesignbureaus moeten vaak een of meerdere van deze rollen tegelijk invullen. Dit heef een invloed op de uiteindelijke kwaliteit van het opgeleverde werk.

3.3. Staging omgeving

Grotere bedrijven werken vaak met 1 of meerdere staging omgevingen, zodat nieuwe toevoegingen of aanpassingen eerst grondig geanalyseerd, getest en besproken kunnen worden voordat deze naar de live omgeving worden overgebracht.

3.4. Agile en projectmanagement

De meeste bedrijven die in teamverband aan een website werken maken gebruik van bewezen project management modellen. Een van de meest gebruikte vormen is de Agile manier. Deze bepaalt hoe het team met elkaar nadenkt en communiceert over de vooruitgang en deliverables. Ook houdt dit model rekening met de wijzigende wensen van de klant en eventuele feedback om zo dicht mogelijk bij het gewenste resultaat te komen.

3.5. Support, onderhoud en doorontwikkeling

Een ander punt die mee de prijs van een website bepaalt zijn de zogenaamde S.L.A’s. Dit staat voor ‘Service Level Agreements’ en bestaan uit bepaalde contractuele afspraken tussen de aanbieder en de klant die bepalen wat de verplichtingen zijn van het webdesignbureau bij technische problemen of het toevoegen van nieuwe features.

3.6. Marketing en R.O.I.

Niet alle bedrijven houden zich bezig met S.E.O. en andere vormen van marketing na het opleveren van de website. In de meeste gevallen dient u hiervoor een apart bureau in te schakelen. Sommige webdesign bedrijven bieden deze dienst ook aan waardoor de totale prijs van website kan verhogen en er bepaalde garanties kunnen worden gegeven naar R.O.I. toe.

3.7. Oplevertijden

De oplevertijden verschillen niet zo veel of u nu een groot of klein budget heeft. In veel gevallen zijn kleinere bedrijven sneller omdat er minder werk moet worden verzet. Indien u een scherpe deadline vooropstelt kan dit ook een invloed hebben op de kostprijs.

4. WebMade: Webdesign en webontwikkeling uit Aalst

Wat uw budget waarmee u uw website wilt laten maken ook is, WebMade staat garant voor een kwalitatieve en snelle oplevering op maat van uw bedrijf. U kan contact met ons opnemen om uw project te bespreken of een offerte aan te vragen via de contactpagina.